الشيخ محمد آصف المحسني

352

انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)

پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم براى بقيه انبياء و اولياء نيز اذن شفاعت داده مىشود . لواى حمد پروردگار جل جلاله در روز قيامت نزد پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم است و على بن ابىطالب عليه السلام حامل آن لوا است ، لواى حمد ، اولين لوايى است كه داخل بهشت مىشود . يعنى اولين كسانىكه داخل بهشت مىشوند ، پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم و حضرت على عليه السلام مىباشند . آنان هستند كه در دنيا ما را هدايت كردند و آنان هستند كه در آخرت ما را شفاعت مىكنند . بعد از شفاعت پيغمبر ، فرشته‌ها نيز مىتواندند شفاعت كنند ، هم‌چنين اوليا و علماء نيز مىتوانند شفاعت كنند . اذن اولى از خدوند جل جلاله است و او براى پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم اذن شفاعت مىدهد ، بعد سلسله به سلسله انبياى خدا ، فرشته‌هاى خدا ، اولياى خدا و علماى بزرگوار نيز مىتوانند هركدام در حد صلاحيت خودشان مردم را شفاعت كنند . اميد وارم كه اين مطلب درست فهميده شده باشد تا در مورد شفاعت اشكالاتى باقى نماند ، شفاعت بدون اذن پروردگار جل جلاله حتى براى پيغمبر عظيم الشأن اسلام صلى الله عليه و آله و سلم نيز ناممكن است و آن‌حضرت نيز بدون اذن خدا نمىتواند كسىرا شفاعت كند . « مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ » كسى نمىتواند شفاعت كند ، مگر اين‌كه خدا به او اذن شفاعت دهد . افراط و تفريط مسلمانان در مورد شفاعت ، متأسفانه افراط و تفريط زيادى صورت گرفته است ، يك‌عده فكر مىكنند كه شفاعت مانند يك چيزى بىارزشى است كه هركس مىتوانداز آن برخوردار باشد ! . نزد هر پيغمبر و امامىكه انسان برود ، بدون معطلى او را شفاعت مىكند . درحالىكه اين چنين نيست . شفاعت از خود مقام و لياقت مىخواهد ،